Nålens øye . Samtidsbroderi
Nasjonalmuseet på Kunstindustrimuseet
Spennet i arbeidene som ble vist i «Nålens Øye. Samtidsbroderi» var stort. De var store eller veldig små, tydelige eller tandre, gamle eller nye. Mange var 2-dimensjonale, andre var frittstående. Videoinstallasjoner stod i skarp kontrast til kunsthåndverk. Ett bestillingsverk tok form i løpet av monteringstiden. 36 kunstnere deltok i utstillingen.
Uttrykkene var mangfoldige, rammen var sober og avklaret. Mørkgrå vegger i samspill med smaltstrålende belysning skapte effektiv fokus på arbeidene. Arbeidene fremstod med grafisk tydelighet mot de mørke veggene, mens belysningen fremhevet detaljnivået i kunsten. Nettopp spranget mellom avstandsbetraktning og nærstudier av arbeidene preget utstillingen og var en ønsket virkning av arbeidenes plassering og sammenstilling. Store arbeider på fondvegger stod i kontrast til mindre arbeider på tilstøtende vegger.
Teksten ble produsert i sølvfarget folie for å være diskret og ikke ta oppmerksomhet fra kunsten. Den var lesbar forfra, men gikk i ett med veggene fra andre vinkler.
En imponerende detaljrikdom i de fleste av arbeidene, motiverte til eliminasjon av overflødige utstillingselementer. For eksempel, ble innrammede 2-sidige arbeider av Jochen Flinzer spent i tynn wire mellom gulv og tak. Kunsten svevde tilsynelatende fritt i rommet og kunne betraktes i øyenhøyde fra begge sider.
Broderi som kunstform karakteriseres av den tiden – og den roen – som kreves for å utføre den. Vi ønsket at utstillingen skulle åpne for en følelse av ro og ærbødighet for dette noe stillferdige – men høyst imponerende – kunstuttrykket.
OPPDRAGSGIVER: Nasjonalmuseet
ADRESSE: Kunstindustrimuseet
ROLLE: utstillingsarkitekt
TIDSROM: 2015
TYPE: utstilling
STATUS: 3 utstillingssaler
KUNSTNERE: 36 kunstnere
VERK: et mangfold av broderiteknikker inkl videoinstallasjoner
REFERANSE: Wenche Thiis-Evensen